Stop refresh, start research

E nebunie electorală, haos informaţional zilele acestea. Ţipăm cu toţii, urlăm în feed-urile de Facebook, Twitter, pe bloguri, pe stradă şi la locurile de muncă. Perioada nefastă a alegerilor ne-a transformat în difuzoare de opinii mai mult sau mai puţin pertinente sau informate. Asta nu e neapărat rău, dar m-a pus pe gânduri.

În acest haos, mi-am adus aminte că scriam pe la începutul anului de Eli Pariser şi a lui teorie a filter bubble.  Pe scurt, acesta susţine că, în modul în care funcţionează momentan internetul, acesta facilitează crearea unor bule informaţionale, bule în care  ne trăim viaţa virtuală şi pe care le lăsăm cumva să ne definească. Pentru că sistemul livrează individului mai degrabă conţinut care nu îi pune sub semnul întrebării presupunerile pe care îşi bazează sistemul de valori, stilul de viaţă etc., ci i-l validează, păstrându-l  în acelaşi cerc. Ne rotim într-un cerc impermeabil, surd la orice altă sursă nu corespunde cu „cercul nostru strâmt”.

Mă întrebam atunci dacă Google şi Facebook au, cu adevărat, vreo responsabilitate morală. Am ajuns la o concluzie: nu contează. Cel puţin nu atât de mult precum ne place nouă, celor ce ne facem veacul pe net, să credem. Acum mai mult decât în orice eră a informaţiei e mai important să fii dispus, pregătit, să asculţi şi înţelegi şi pe altcineva decât tine, poate cu un punct de vedere diametral opus.

Pentru că, cine ştie? S-ar putea chiar să reuşeşti să înţelegi de ce omul de lângă tine gândeşte atât de diferit. Şi poate chiar să descoperi cum să îi comunici de ce crezi tu că e neagră, când el o vede albă.

Postul ăsta s-a născut după ce am citit articolul „Electoratul idioţilor„, semnat de Roxana Badea. Citiţi o dată, de două ori şi trimiteţi, vă rog, şi celor care gândesc campanii de comunicare politică sau filosofează pe facebook privitor la „ăia proşti de ne strică nouă votul”. Poate găsesc, totuşi, o metodă să îi înţeleagă, mai întâi şi abia apoi să îi convingă. Aşa la următoarele alegeri nu or să mai dea surd din umeri pentru că nu au reuşit nici să îi înţeleagă, nici să ii convingă.

 

 

Anunțuri

Lasa un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s