De ce e Wikipedia o comunitate?

M-a intrigat un articol de pe Wall-Street referitor la o tânără antreprenoare care vrea să „lanseze o comunitate” online, pentru targetul feminin care are putere de cumpărare din ce în ce mai mare. Aduce bloggerițe și jurnaliști în proiect și are obiective mari, inclusiv de extindere în străinătate. Planul de business e al ei, și-l asumă și promovează cum vrea. Am, însă, obiecții la formularea „lansez o comunitate”. Mai precis, nu sunt de acord cu ea.

Cred că o comunitate nu se lansează și nici nu se naște în laboratorul unei agenții, fie ea de media sau integrată.

Și mă uit la una dintre cele mai bune exemple de comunităţi – Wikipedia, pentru a argumenta de ce .

De ce cred că este Wikipedia o comunitate:

1. Are o misiune: vrea să scrie o enciclopedie online, o viziune: dezvoltată prin colaborarea voluntară a unui mare număr de membri, există un set de valori asumate de membrii ei – corectitudine, neutralitate, credibilitate, voluntariat etc. Sunt useri pe Wikipedia în limba română care contribuie din 2008, participă constant la educarea şi formarea noilor membri, se asigură că aceştia cunosc şi respectă cele de mai sus.

2. Are o infrastructură bine pusă la punct ce facilitează enorm toată colaborarea în vederea îndeplinirii scopului comun. Pe Wikipedia fiecare user/colaborator are un statut (în funcție de activitatea de până acum) și trebuie să urmeze reguli clare, aplicabile tuturor, de la folosirea unui anumit cod în editare (nu html, spre frustrarea celor din afara comunității) până la tipul de referințe utilizate sau natura lor (sistemul nu acceptă materiale de autopromovare precum comunicatele de presă au chiar blogurile dacă acestea din urmă nu au credibilitate şi notorietate).

3. Se autoreglează. Sunt foarte dese cazurile de vandalism și pe Wikipedia, însă sunt la fel de rapid corectate (în maxim 3 minute, conform unei statistici mai vechi).

Pe scurt, dacă modificările tale nu corespund cu regulile stabilite, cineva din comunitate le sesizează şi elimină. dacă este cazul. Pentru că totul porneşte de la valorile membrilor şi motivaţiile lor de a se implica în Wikipedia. Există membri atât de implicaţi că şi-au setat obiective zilnice de 200 (!) de edituri pe zi. Nu mă credeţi? Aruncaţi o privire pe pagina Cafenea:

4. Îşi răsplăteşte şi recompenează membrii pentru contribuţii. Nu în premii materiale, ci mai degrabă în statutul lor în comunitate (cam ca la karate, dacă ai centură neagră, ai ceva credibilitate).

Bonusuri: diferite badges să îţi alimenteze mândria de a fi wikipedist, şi, după luni şi ani de contribuţii în comunitate, primesc şi câte o răplată fizică relevantă, de cele mai multe ori legată de motivaţia de a face parte din comunitatea Wikipedia.

Notă: Wikipedia ar spune aşa: acest articol este un ciot şi necesită modificări.

Traducere liberă: sunteţi mai mult decât bineveniţi să îmi spuneţi de ce Wikipedia este sau nu o comunitate. A, şi dacă unteţi de acord cu formularea asta de „lansez o comunitate”.

Anunțuri

Lasa un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s