La Mariza nu se doarme, se simte

Auzi o tobă. Africană, ținută între genunchi, tobă la care două mâini dibace bat, bat de îți răsună și dansează pe-năuntru ceva. Parcă simți bubuiturile în piept, metalice, cu o cadență implacabilă.

Închide ochii și uită-te la marea neagră ca nimicul care se întinde în fața ta. Pe-un colț de stâncă vezi o femeie îmbrăcata complet în negru, Își plânge bărbatul plecat pe mare.

E Mariza. Pe cuvânt, ea e. Îmbrăcată într-o rochie neagră lungă, se modelează ca o trestie în vânt la sunetul de chitară portugheză.

În seara aceasta am simțit fado. La Sala Palatului, de la 8 la 10 și ceva am trecut de la golul pierderii cuiva drag, la plimbări cu florăresele colorate și cartierele pline de viață și zgomot ale Lisabonei. Am cunoscut vocea braziliencei preferate a  Marizei și mândria femeii portugheze, care dansează de mama focului pe cântecele poporului ei. Și-am murmurat rugămintea cântată: timp, dați-ne timp, timp să le facem și simțim pe toate.

Am auzit de  multe ori că fado e trist, fado te adoarme. Nu știu, nu cred. În seara asta am tresăltat, zâmbit, râs cu gura până la urechi de nebunul frumos care dansa în fața scenei. Am dansat și eu un pic. Dar de dormit nu a fost timp.

Ce vă pot spune de „noua regină a fado”? Născută dintr-un tată portughez și o mamă din Mozambic, s-a mutat în Lisabona la 3 ani, oraș pe care îl cântă de la 5 ani. Iubește fado-ul și îl trăiește de 10 ori mai bine decât în reluările de pe Youtube așa că vă sfătuiec cu drag să mergeți să o ascultați când aveți ocazia.

Pentru curioși, am făcut totuși un playlist cu câteva melodii, însă e de ascultat live, pe cuvânt.

 

Lasa un comentariu

