„Where we stand depends on where we sit.” Despre percepții și (din nou!) despre identitate

Vineri seară, ca de-nceput de weekend, am avut o dezbatere interesantă cu un amic referitor la cum se construiesc percepțiile noastre pe diferite probleme, cum cei și cele din jurul nostru contribuie la modul cum privim lumea și, de ce nu, cum ne privim și pe noi în relație cu ei. Sau cel puțin asta credeam eu că a fost dezbaterea, argumentele mele pe linia aceasta mergeau.

El, în schimb, încerca să „îmi demonstreze ceva” despre o comunitate și niște oameni pe care nu îi cunoaște, pe care i-a văzut doar la televizor sau în cinema. Mi-a spus-o, cu subiect și predicat, de 3 ori. Să îmi demonstreze ceva, cu argumente științifice, din fizică și chimie despre oamenii aceia, pe care nu îi știe. Le citise într-un studiu făcut de nemți. Și le crezuse.

Eu, pe de altă parte, nu știu multă fizică sau chimie și puneam la îndoială sursa lui TUnenumită. Sursa, care e sursa? întrebam ca un jurnalist chinuit de o regulă făcută cadou de bătrânii meseriei. El și un alt prieten m-au întrebat, puțin enervați: dar tu în ce crezi, Oana? Moment în care m-am blocat. Și am spus, clișeic știu: în îndoială.

Da, când vine vorba de cum îmi formez opiniile și percepția asupra unei anumite comunități de oameni, cred în îndoiala aia sănătoasă care te face să întrebi, într-o lume ca a noastră, cine și de ce. Cine și de ce îți spune că xulescu este om sau neom, bun sau rău, normal sau anormal? Și de ce face asta, are vreo motivație? Mi se pare cumva important ca, înainte de a da sentința pro sau contra unui x-ulescu în baza a ce a spus altcineva, să îmi pun măcar întrebările de mai sus. Dacă nu găsesc răspuns, nu grăbesc decizia că x-ulescu este într-un fel sau altul. Prefer să suspend în aer decizia decât să îmi asum una de care nu sunt convinsă, una care poate fi influențată.

Lasa un comentariu

