Despre Praga, identitate şi nachos

Hai că a început bine anul ăsta!

Cu un city break în Praga la mijloc de ianuarie. Vineri,17 ianuarie, ne-am luat buletinele (sunt cetăţean european:), ne-am îmbarcat în avion şi, în 3 ore, eram pe aeroportul ceh, gata să vedem cum se simte Praha la -5 grade

Într-un cuvânt: umed. Oraşul ne-a aşteptat cu o ploaie mocăneascä ce prevestea rezistenţa oraşului  pietruit, plin de cafenele cochete. Nu-i problemă, ne-am spus eu şi sor-mea, gata de plimbare.

[raga

 Nu am să vă povestesc despre străduţe pietruite, castele medievale sau muzee pline de exponate şi panorame pline de acoperişuri cărămizii. Pe-astea le găsiţi în orice ghid turistic, cu tot cu explicaţii istorice, simbolice sau ce mai vreţi voi.

Vreau să vă povestesc despre 2 experienţe care mi-au marcat weekendul prelungit: expoziţia „Where is my home” din DOX (Centrul pentru Artă Contemporană, deschis în 2008 la o iniţiativă privată, şi cei mai iuţi nachos pe care i-am mâncat eu vreodată

 Despre casă, civism şi identitate

Am ajuns la DOX sâmbătă, pe la ora 15, dupä o plimbare rătăcitä într-un cartier mai îndepărtat de centru. DSC_0428

Ne-am luat bilete (250 coroane, cam 9 euro şi un pic) cu gândul să vedem toate cele 3 expoziţii: „Angels and Herons”, „Laughing Windows” şi „Where is my home”.

 În 3 ore am reuşit să o vedem doar pe ultima.

Dar nu ne-a părut rău. Pentru că expozi’ia asta ne-a spus poveşti cât să ne ajungă o bună bucată din 2014. Jaroslav Andel e curatorul unei expoziţii ce adună peste 400 de artişti într-un scop comun, căutarea şi exprimarea identităţii īntr-un proiect ce se desfăşoară în mai multe locuri din lume. De la relaţia cu spaţiul locuit,  ce spune acesta despre tine, la bagajul cu care te încarcă şi defineşte etnia sau relaţia ta cu naţionalitatea ta, cu locul în care te-ai născut şi care te formează.

Expoziţia vorbeşte despre căutarea asta constantă a unui răspuns la o întrebare aparent simplă: cine eşti? Ei bine, răspunsul nu e chiar atât de simplu. Artiştii ăştia au tot adăugat la ecuaţie şi mi-e că acum nu aş putea să dau un răspuns complet. Tu poţi, ştii să îmi spui dacă te defineşte mai degrabă naţionalitea, proprietăţile din bancă sau din portofel, imaginea pe care o proiectezi în social media sau (non)participarea în comunitatea ta? Mai mult, vrei să răspunzi cu datele tale de acum sau ai vrea să îmi povesteşti despre cine vrei să devii? Devine complicată treaba, nu mai găseşti răspunsul în buletin.

 Dar mai bine revin la nachos, nu? E mai simplu.

 The hottest nachos and the coolest jazz

 Pe ambele le găseşti pe strada Zeletna, în Agartha jazz club. Adaugă şi o Krusovice sau un pahar de vin şi ai găsit combinaţia perfectă pentru o seară excelentă.

Noi am mai dat şi peste un quartet bun tare, cu un Vladimir pasionat la pian şi un saxofonist de vocaţie, un contrabas ce seamănă bine de tot cu vecinul de la 5 (dar ciupeşte coardele alea de parcă e doar el cu melodia) şi un toboşar tânăr, cu nerv. Localul e cunoscut pentru că atrage  jazzişti locali de nota 10 cum bine ne-au recomandat oamenii buni ai internetului şi Tripadvisorului (aplicaţie fără de care eu nu prea am mai  plecat în oraşe europene, cel puţin).

 Ar mai fi lucruri de povestit, dar vă mai scriu doar câteva cuvinte cheie pentru Praga, în speranţa că o să vă decideţi să o exploraţi voi, pas cu pas. Bohemia, Kafka, apfel srudel, piatră cubică (please, oh please, wear comfy shoes!), cristal Swarowski, Pilsner Urquell, Granat, regele cel bunWenceslav, prag(a), cerşetori fără faţă, dumplings cehe (pentru cei cu spirit de aventură şi fără prea mare foame), Mucha şi carismaticul Dali.

 Gata, astea au fost cele  4 zile în Praga rezumate într-un articol lung cât o zi de post sau o escală nedorită în Warsaw. Mergeți și vă întoarceți cu povești!

Lasa un comentariu

