Suntem predictibil iraționali.

Suntem ființe și consumatori iraționali. Și, totuși, comportamenul nostru este previzibil.

Asta susține Dan Ariely în cartea intitulată „Predictably Irrational”.  Un titlu catchy, care tronează în statusul meu de messenger de aproximativ o săptămână.

Ariely explică, cu argumente și experimente, de ce oamenii nu se comportă rațional, în contradicție cu teoriile economice clasice. Desființează legea cererii și ofertei și exemplifică de ce zero, înseamnă, de fapt, un minus serios în bugetul nostru – vezi irezistibilele oferte de 3 la preț de 2 (două de care nu ai neapărat nevoie). E o carte bună, o recomand cumpărătorilor compulsivi.

Mai interesantă mi se pare, însă, distincția pe care o face între normele sociale și normele dictate de piața economică.  Pe scurt: ca individ faci parte din diferite cercuri sociale. În funcție de context aplici norme diferite. Nu vei încerca, spune Ariely, să îți plătești soacra pentru o masă de Crăciun de nota 10, dar nici nu vei încerca să îți recompensezii angajații cu îmbrățisări călduroase. Sunt contexte diferite, dominate de norme și recompense diferite.

Aici mă învârt – nu am terminat cartea, citesc și recitesc secțiunea referitoare la normele pe care le aplicăm și cărora ne supunem, voluntar sau involuntar. Iar ieri am dat peste acest poem (spoken word poetry, s-ar putea ca ăsta să fie, totuși, termenul potrivit) de Dylan Garity.

Și am făcut conexiunea,între cele de mai sus și friend-zone. E, oare, un exemplu clar de normă a pieței aplicată într-un context potrivit? Am ajuns, oare?, adepți atât de înrăiți ai capitalismului încât filtrăm relațiile personale prin logica mercantilistă a quid pro quo-ului?

Cu alte cuvinte, as if the only reason to be a good friend or a decent fucking human is if you get something in exchange.”

Lasa un comentariu

