New media, online marketing și brand de țară

Săptămâna trecută – că tot a fost vacanță, am trecut prin două cărți New media (D. Guțu) și Oh, my God What Happened and What Should I do? al cărei autor îmi scapă. Ieri, la opționalul de care am mai vorbit pe-aici, a fost invitata Alina Dolea – a scris o carte pe brand de țară și încercările în domeniu ale României.

Din cele trei experiențe mai mult sau mai puțin academice regăsesc două idei de mare impact, utile în redundanța lor:

1. Strategia e rege, regină, prinț(esă), prim-ministru, înger și Bin Laden (pare rău, alt terorist de marcă nu cunosc)

Da, strategia te poate salva sau îngropa. Idee veche de când lumea – o găsești chiar și în manualele de PR – da, da, alea de pe băncile facultății atât de inutile, potrivit unora. Păi și atunci cum se face că uneori lipsește cu desăvârșire?

Adoptarea unei strategii în ce privește blogul pare, cel puțin în blogosfera politică românească, din ce citesc în prima carte, mirifică dar inexistentă. Omul politic George Copos discută despre suporteri și echipa Rapid, alții îl folosesc ca o altă metodă de a emite comunicate de presă sau utilizează un limbaj de lemn  neadecvat ce sfidează însăși esența blogului.

Deasemenea, adoptarea unui canal de comunicare nu e o strategie. Chiar dacă e vorba de atotputernicele rețele de socializare și magia lor, o campanie care are la bază o strategie de genul devenim virali.

Branding Romania, campania din 2005, a făcut jumătate de pas important în vederea unei strategii – a început cercetarea. Ce s-a ales de acest pas e … mister.

2. Advertising is NOT branding and communication is NOT advertising.

Cu alte cuvinte dacă ai câteva spoturi pe CNN/Eurosport.Discovery care arată cât de frumoasă și surprinzătoare(sic!) e țara ta nu înseamnă construcție de brand de țară, nici măcar, din punctul meu de vedere,. brand turistic nu e. Ziceau colegii mei că e awareness – bine, să fie, dar awareness e uselessv(dacă tot vorbesc în englezisme în seara asta) în fața experienței directe cu produsul. Cu alte cuvinte, degeaba urli cu surle și trâmbițe ce produs fain ai dacă la prima utlizare intră la apă.

Principiu aplicabil și pentru blogguri sau comunicarea în social media. Alegerea noilor canale de comunicare nu demonstrează în sine nimic dacă nu urmărește strategia de care ziceam la punctul 1. Add content, not media, decreta același autor care îmi scapă.

Ambele idei par de bază. Chiar lmc (cum mi-ar zice profu de mate…), dar campanii și inițiative online de care mă lovesc în ultima perioadă din simpla postură de consumator mă fac să îmi pun aceeași întrebare: oare chiar nu înțeleg eu strategia din spatele operelor de artă contemporană în domeniul ăsta?

Lasa un comentariu

