Opțional: Relații Publice în context internațional

Mi s-a spus de câteva ori pe parcursul facultății că sunt oarecum sado-masochistă pentru că mi-am ales, de cele mai multe ori, acele materii opționale considerate de mai mulți colegi de-ai mei dificile, inutile sau, pur și simplu, mai exigente.

Nu îmi reneg anumite defecte, dar cel puțin acesta – dacă se poate considera un defect, nu cred că mi-a adus cine știe ce prejudicii, poate chiar m-a ajutat un pic să mă dumiresc încotro să privesc, ce și cum. Pentru că, așa cum spunea cineva, o facultate îți oferă, nu-i așa, facultăți, nu neapărat abilități practice.
Și uite așa am aflat eu, de-a lungul semestrelor, câte ceva de logică, retorică și silogisme, de training și dezvoltarea profesională și personală, de bandwagon effect și eșantionarea stratificată. Am ajuns în ultimul semestru și … am ales Relații Publice în context internațional.

Și uite așa am ajuns să scriu acest post.
De ce? Pentru că la acest opțional totul este … opțional. Inclusiv obiectivele pe care ți le stabilești în cadrul acestui curs. Recunosc, asta mi s-a părut una din chestiile deștepte la primul curs. Să îți stabilești direcția în care vrei să o apuci și de ce exact vrei să ajungi acolo. Simplul fapt că pui pe hârtie astfel de obiective te responsabilizează față de tine însuți. Te angajează. Unul din obiectivele mele a fost să scriu aici, cel puțin la fiecare două luni, ce mi-a plăcut și ce nu la acest opțional – o critică (cu argumente pe cât se poate de obiective în subiectivismul inerent) asupra activității mele/noastre în cadrul acestui opțional.

So…let the games begin!

Primele referințe bibliografice m-au intrigat – am regăsit acolo (formulate mult mai bine) idei pe care le nutream de ceva timp, dar și delimitări conceptuale pe care nu le luasem în calcul până acum. Ideea de a privi comunicarea – mai ales în PR, ca o modalitate de a a crea simboluri și valoriu comune (Carey) își dovedește validitatea din ce în ce mai pregnant în peisajul extrem de aglomerat al bombardamentelor cu reclame și promoții. Grupurile care se coagulează în jurul unor simboluri sau valori comune sunt, așa spun înțelepții, mai puternice sau cel puțin mai durabile. În acest caz se mai justifică oare modul unidirecțional de a privi și construi comunicarea ca simplă transmitere de informații și feedback? Strauss susține că nu. Eu adaug – și am mai spus-o pe aici pe undeva, că dacă vrei să ai credibilitate și valoare pe termen lung trebuie să ai în vedere o poveste cu a fost, este și va fi. După cum știm, poveștile bune comunică întotdeauna și valori, și repere, și sentimente. Cu povestitori buni închegi o relație pentru că aveți ceva în comun, pentru că apreciezi/admiri ceva ce îi reprezintă. Pentru că te identifici cu un povestitor capabil să înțeleagă în profunzime un public global sau internațional, care știe să caracterizeze auditoriul în funcție de credințele, interesele, preferințele de durată și nu doar prin aspecte demo și psihogreafice.
E, și dacă mai adăugăm în această ecuație și noi mijloace de a interacționa cu publicul rezultatul se schimbă. Radical. De ceva timp se face designul anumitor produse pe internet. Facebook a dat naștere, recent, la o carte moșită de comentariile prietenilor autorului. Crowdsourcing – descoperi și implici un public global într-o conversație internațională. Relații construite într-un context internațional.

Sincer, dacă acest opțional mă ajută să înțeleg 10% din dinamica acestor relații … it is worth it!:)

p.s: textele la care am făcut referire sunt:
– Jessalynn R. Strauss – A New Way of Looking at Public Relations, What can James W. Carey’s Ritual View of Communication Tell Us About Relationship Management Theory?
– Suman Lee – Global Public Relations: An Explication Of The Concept Of Global Public.

Lasa un comentariu

